söndag 19 juli 2009

Fått svar från veterinären ..

Ända sen Ninio har flyttat till Irsta, och börjat gå ute om nätterna, så har hans patellaknä börjat haka upp sig ordentligt. Det hakar MINST 1 gång per ridtur om inte mera, men för mestadels i skritt som tur är. Men har även hänt mitt över ett hinder i galoppen så han rev allt , stöd, bommar :S. och det är ju inte så kul när man satsar på terrängen ;O
Men det har pågått i några veckor nu så jag tog mig i kragen och mailade Agrias veterinärer, och jag fick nyss ett svar tillbaka, där det stod :


Titel : Patellaupphakning?

Jag tycker inte att din häst låter som ett typiskt fall av patellaupphakning. Hästar med den här typen av problem, brukar alltid bli bättre när de får röra sig fritt dygnet runt. De brukar inte heller visa problem i galopp eller vid hoppning. Jag tycker därför att du ska börja med att låta en veterinär undersöka din häst för att se vad problemet är. Lycka till med din häst!


Det är ju patellaupphakningar :O , benet står ju rätt ut när det hakar... men sen blir det normalt igen. Har kollat upp olika operationer, finns 2 st.. ena att man skär av hela senan, eller att man bara snittar i senan så den blir tjockare och inte kommer "över" knäet lika lätt.
Det är väääldigt dyrt med operationen och har inte råd.. men får väl ta ut en veterinär som får titta på honom och se vad man kan göra / vad det är .. :/ . inte så kul om det hindrar en från att tävla osv :O .. aja får se hur det blir :(:(:(

1 kommentar:

Pelles blogg sa...

Han är inte så gammal... ha tålamod och gör alternativ träning ett tag, det kanske hjälper:O) En liten tröst kanske.
Monster Anna